Les cadires elèctriques motoritzades, per on poden circular i per on no?

No es matriculen, no cal carnet ni assegurança per conduir-les i pot comprar-les qualsevol persona per Internet o en una ortopèdia. La DGT ho té clar: no són vehicles, i els ajuntaments no tenen normativa que les reguli.

 

Moltes preguntes s’aboquen sobre una tendència a l’alça al carrer, on cada vegada hi ha més cadires de rodes amb motor elèctric. Generalment són conduïdes per persones amb discapacitat o mobilitat reduïda per l’edat, tot i que el debat s’ha disparat arran d’uns vídeos que han aparegut en les xarxes socials on s’albira a una d’aquestes cadires per carretera, concretament la MA-21 (antiga N-340) de la capital malaguenya en direcció Churriana i Torremolinos.

No és una imatge habitual i encara es desconeixen les causes per les quals va arribar fins aquí. La Policia continua investigant. Evident és el perill que corre en un tram amb un límit de 80 km/h, però menys evident són les qüestions legals que es plantegen sobre aquest tipus de vehicles de motor elèctric. Si ens guiem per l’experiència amb els ciclomotors, aquests no poden circular per una autovia, però si per una carretera convencional.

El conductor de la cadira motoritzada que cerca la Policia Local és un habitual de la MA-21, on no és la primera vegada que els conductors donen la veu d’alarma per la seva vulnerabilitat i els embussos que genera. Aquesta via és de titularitat municipal, és a dir les competències recauen sobre l’Ajuntament de Màlaga capital. I aquí el dubte, pot realment circular aquesta cadira per aquesta carretera?; ¿Quin tipus de vehicle és, si és que arriba a ser-ho? i per on pot circular?.

Des de la Direcció General de Trànsit (DGT) de Màlaga, la resposta és clara: en cap cas es tracta d’un vehicle, és una cadira de minusvàlids elèctrica sense matricular i no podria circular per una carretera, ni tan sols per la vorera. De fet, té la consideració de «vianant»; només poden circular per la vorera i mai a més velocitat que els vianants. A la Prefectura Provincial, apunten l’opció que puguin estar matriculats, de manera que tindrien la consideració de ciclomotor, però en qualsevol cas «mai podria circular de la forma en què ho fa ara, sense matrícula, per mig de la calçada i de forma presumptament temerària».

A l’Àrea de Mobilitat de l’Ajuntament de la capital reconeixen que encara no posseeixen cap normativa per aquestes cadires elèctriques, tot i que confirmen a aquest mitjà que es troben en col·laboració amb la FEMP (Federació Espanyola de Municipis i Províncies) i la DGT per desenvolupar una norma general.

En altres ciutats com Benidorm, sí que existeix una regulació. L’excés de negocis que lloguen aquests aparells motoritzats, entre els quals es troben també els patinets elèctrics o els segways, els va portar a prendre mesures; sobretot, perquè el turisme de borratxera els utilitzava per anar de pub en pub.

A la província de Màlaga, hi va haver un precedent que va transcendir als mitjans. Ana María Pérez va ser multada amb 500 euros a Benahavís per conduir en direcció contrària amb la seva cadira de rodes motoritzada. Un jutge va anul·lar la multa.

 

De 1.000 a 7.000 euros i sense carnet ni assegurança

«No necessiten matriculació, no cal carnet ni assegurança (encara que hi ha algunes de la llar que si els cobreix) i es poden comprar per Internet o en una ortopèdia sense presentar cap recepta mèdica ni reconeixement mèdic per poder conduir-la» atén Ignacio Sánchez, comercial de Sunrise Medical, una empresa dedicada a les cadires de rodes en qüestió. Es mostra impactat pel vídeo viral tot i que reconeix que ja s’han donat altres casos cridaners amb aquests aparells.

El seu preu oscil·la entre els 1.000 i 7.000 euros. Els complements i la gamma marquen el seu valor, com un cotxe qualsevol», explica Rocío Nocete, sanitària de Ortosol. La màxima velocitat que són capaces d’arribar és 25 km/h. La majoria estan homologades per la Comunitat Econòmica Europea (CEE).

 

Font: Diario Sur