Què és una cadira de rodes elèctrica?

Les cadires de rodes són una eina imprescindible per a milers de persones que tenen impossibilitat de moviments. Si l’ús d’una cadira és únicament una situació momentània, temporal, molts usuaris opten per cadires manuals, perquè són més econòmiques. No obstant això, quan la lesió impedeix el desplaçament dret, la capacitat de autopropulsar la cadira mitjançant electricitat ajuda a millorar la qualitat de vida i facilitar la mobilitat.

El nom de cadires de rodes elèctriques ja mostra la principal característica d’aquests dispositius, es tracta de cadires que compten amb un motor, una bateria que els proporciona energia i un quadre de comandament per a manejar-les de manera segura.

Les cadires poden ser plegables o no, amb roda motriu del darrere, central i davantera, i habilitades per a espais externs i interiors. Veiem amb detall quins són aquests tipus més comuns.

 

La cadira plegable

Reben aquest nom perquè són aparells molt lleugers que es pleguen prou com perquè puguin allotjar-se al maleter d’un vehicle. Un exemple és la cadira plegable eFlexx, que té un pes de només 29 quilograms amb bateria i ocupa la mida d’una maleta de viatges. En aquestes cadires es poden col·locar bateries amb diferents característiques, tot i que la estàndard per a aquest cas és una i ió de liti amb autonomia suficient per a 20 quilòmetres.

 

Cadires elèctriques, quines rodes són les que actuen com a agent motriu?

Les cadires de tracció posterior i davantera tenen dos jocs de rodes, però la principal diferència és que les rodes grans i les de tracció són a la part davantera, tracció davantera, o en la part posterior, tracció posterior.

Això dóna lloc a diferents característiques. Així, les de tracció davantera tenen el seient col·locat en una posició més davantera, per la qual cosa facilita un millor acostament a determinats espais, com una taula de treball o un lavabo. En general, aquests dispositius ofereixen molta estabilitat i permeten sobrepassar els obstacles amb suficiència, però en menor grau que les de tracció posterior.

Al seu torn, la sedestació és molt natural, perquè les rodes davanteres no giren i hi ha més espai per poder portar les cames en un angle de 90 graus respecte als malucs. La sedestació és la posició anatòmica que prenem quan ens asseiem. Les persones amb mobilitat reduïda passen molt de temps en aquesta posició.

Si optem per una cadira de rodes elèctrica amb tracció posterior ens enfrontem també a un dispositiu amb dos jocs de rodes, però el més gran es troba a la part posterior. L’avantatge principal és que són cadires molt potents, òptimes per a terrenys irregulars. En espais exteriors són més adequades que les cadires amb tracció davantera, ja que és més còmoda per salvar obstacles.

 

I les cadires de tracció central?

Una altra opció són les cadires de tracció central. Estan equipades amb tres jocs de rodes, i el central és el que actua com a element tractor. El punt de gir està situat just després del seient. Al seu torn, el seient s’eleva per sobre de les rodes centrals, que són les més grans.

Aquestes cadires són molt manejables i són perfectes per a ambients interiors. Són molt robustes i, generalment, de caràcter molt compacte, el que facilita el seu ús en aquests espais. A més, també són molt estables.

 

Cadires per a interior i per a exterior

La principal diferència atenent el lloc d’ús serà la seva capacitat de resistència. Les cadires d’exterior han d’estar elaborades amb materials molt potents, ja que el terra pel qual es desplacen sol ser més abrupte, menys uniforme.

Les de tracció posterior són una bona elecció, per la seva potència elevada. No obstant les centrals també ofereixen molta confiança a l’usuari, ja que el punt de gir està just sota el seient. Això deixa a les cadires de tracció davantera com l’opció preferencial per a ambients interiors. Hem de tenir en compte també que aquests dispositius permeten un millor acostament a espais com taules, lavabos o cuines, per posar alguns exemples.

L’elecció d’una cadira o una altra dependrà dels espais que es transitin, el mateix pes de la cadira perquè no sigui molt difícil moure-la i la comoditat que ofereix. D’altra banda, el preu és un altre condicionant clau, ja que depenent dels extres, el seu cost pot oscil·lar entre els 2.000 euros de les més econòmiques fins als 25.000 dels models multifuncionals.

I a tot això també cal sumar un disseny ergonòmic que permeti facilitats en el dia a dia i que millori la qualitat de vida dels usuaris, ja que això ha de ser primordial.